16.4.06

Musiikin kieli

Meillä jokaisella on oma tapamme kommunikoida. Ja meillä jokaisella on oma tapamme saada koettua syvimmätkin tunteemme. Yksi lähtee lenkille, toinen siivoaa, kolmas vetäytyy omiin ajatuksiinsa.

Minulle musiikki ja erityisesti laulu on ollut aina se, jolla olen saanut kaivettua itsestäni esiin ne tunteet, joita olen koittanut kätkeä itseltänikin. Niin hyvänä kuin huononakin hetkenä kaivan laulukirjan esille ja sieltä laulan läpi niitä lauluja, joilla saan käsiteltyä olotilaani.

Pelkkä melodia ei minulle riitä, eikä myöskään pelkkä runo. Mutta kun ne yhdistää, ne kohtaavat minun sydämeni. Jostain syystä parhaiten minulle toimivat suomenkieliset laulut. Ehkä siksi, että suomi on äidinkieleni ja sanotaan, että suurimmalle osalle ihmisistä äidinkieli on syvimpien tunteiden kieli. Laulua kuuntelemalla saan jo ison osan tunnelmasta sydämeeni, mutta itse laulamalla koen sen. Laululla saan itkettyä, laululla voin haaveilla, laululla rakastan. Silloin kun omat sanat eivät enää riitä, minä laulan.

Jos siis joskus laulan sinulle, kuuntele ne sanat. Haluan silloin sanoa sinulle jotain, mitä en kehtaa enää puhumalla sanoa. Kerronko sinulle, kuinka tärkeä ja rakas olet minulle vai saatko kuulla, että minä tarvitsisin nyt olkapäätä. Mutta laululla minä puhun aina sydämestäni.

Kuva: http://images.mobileghost.fi/colorpic/174x132/1526.jpg

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

MINUN YSYÄVÄNI LAULU ON TUTTU MINULLE