19.5.06

Lasinnosto

Kävin tänään ystäväni kanssa syömässä ravintolassa. Nyt oli aihetta juhlaan. Minulla on töitä ensi talvelle.

Hyvässä seurassa ruoka on aina hyvää. Mukavia jutellessa ruokaa menee alas uskomattoman paljon ja kun sitten nousee pöydästä ylös, on täysi tekeminen olla näyttämättä ähkykuoleman partaalla olevalta. Ja yllättävän suuria ovat nykyään annokset paremmissakin ravintoloissa (juhlan kunniaksi ei voi mennä mihinkään rossoon). Pienempikin olisi minulle riittänyt.

Minä olin tyytyväisempi saamaani ruokaan kuin ystäväni. Juoman osalta taas minä olin tyytymätön kovin kevyeen viiniin. Hieman ponnekkaampi viini olisi tuonut ruuan maut paremmin esille. Kuiva, hedelmäinen valkoviini on aina riski. Se on joko taivaallinen makuelämys tai sitten - kuten tämänpäiväinen - kovin vaatimaton esitys.

Mutta ravintola-aterian joko kruunaa tai latistaa vakiojälkiruokani, kaakao. Siinä pitää olla sokeria, mutta ei liikaa. Sen pitää olla kuumaa, mutta ei liian. Sen tulee olla suklaista, mutta ei liian. Tällä kertaa kaakao oli aterian paras osa, vaikka muukin ruoka oli hyvää. Kaakao oli täydellinen.

Ystävälleni kiitos mukavasta illasta, hyvästä ruuasta ja mainiosta seurasta.

Kuva: http://www.scandickeittio.fi/images/medium_valkoviini.jpg

Ei kommentteja: