12.5.06

Traktorin perähärveli

Ajattele ajavasi rauhassa töistä kotiin. Ja yhtäkkiä autosi edessä on tuollainen <- .

Maaseudulla kun olen töissä, olen päässyt ihailemaan viime viikkoina traktoreita jos jonkinmoisia erikokoisine perähärveleineen. Tänään kotimatkalla viidettä traktoria ohittaessa minulle tuli mieleen, että onkohan traktorien perähärveleille mitään leveysrajaa. Varmaan on, mutta silti minua pelottaa ohittaa traktoria, jonka perähärvelin leveys ja minun autoni leveys on yhteensä yhtä levä kuin tie. Tai kun tällainen hirmustus tulee vastaan.

Pahimpia ovat uudet kylvökoneet. Muistatteko, kuinka lapsia vielä ollessamme traktori nosti tyhjän kylvökoneen ilmaan siirtyessään maantielle? Vaan ei enää. Nykyään uusien kylvökoneiden renkaat tulevat kuvan traktorin takaparipyöristä vielä yli eturenkaan leveyden verran ulommas. Ja molemmilta puolilta. Ehdin tänään tutkia asiaa ajellessani moisen jättiläisen takana toista kilometriä, ennenkuin näin niin pitkälle, että ohitus oli turvallinen. Leikkuupuimuri on paljon helpompi ohitettava kuin nämä jättiläistraktorit. Puimurissa se levein osa on kauimpana ohittajasta ja siis muoto auttaa kauas näkemistä. Traktoreissa taas se leveys on siinä heti, eikä sen takaa juuri arvaa kurkkia, kun uloin rengas on jo rankasti vastaantulijan kaistalla toisen reunan renkaan viistäessä liki ojan pohjaa.

Työmatkani ei ole mitään kinttupolkua, vaan kuitenkin asvaltoitu, osin kaksikaistaiseksikin maalattu maantie. Jota voisi ihan hyvin ajaa sallittua 80:aa, mutta kun joka mutkan kohdalla pelkään, mitä mutkan takana odottaa. Ei ne traktorit minua muutoin häiritse, mutta kun ne alkaa olla niin tolkuttoman leveitä, ettei niistä tahdo mahtua enää ohi. Ei vastaan tullessa tai ohittaessa.

Traktorit kulkekoon teillä ja turvatkoon suomalaisen viljasadon. Mutta kyllä minä hiukan haikailen lapsuuden Massey Ferguson 575:n perään. Ne eivät olleet vielä pelottavan kokoisia.

Kuva: http://www.salmentila.com/kuvat/multivatiella.jpg

Ei kommentteja: