7.7.06

Pieni karhu

Pienen karhunkierroksenkin tein. Aikaa meni 3,5 tuntia, matka 12 km. Ilma jees, itikoita ei ollut mahdottomasti. Kohokohdat oli ennestään tuntemattomat kasvit ja melkein kesy poro. Poro tuli pitkoksia vastaan, poikkesi muutama metri ennen minua pitkoksilta ja alkoi syödä suosta kasveja. Vaadin tarkkaili minua koko ajan, mutta tuli lähemmäs ja lähemmäs. Viimeiseksi poro söi vajaan metrin päässä minusta mitä-lie-kasveja ja minä pällistelin, kun en ole koskaan ennen moista kokenut. Ja olen sentään jonkun poron ennenkin nähnyt, enkä porojen suhteen ihan heti hämmenny.

Jos sinulla on joskus aikaa muutama tunti Kuusamossa, kannattaa käydä tuota lenkkiä edes Kallioportille tai toiseen suuntaan Jyrävälle saakka. Harrisuvannon ja Jyrävän välissä on vain mäntymetsää, sitä löydät läheltä kotiasikin. Viitostieltä tienviitta Juumaan ja siitä matka alkaa.

Ensimmäinen kuva Juumasta, lähtöpisteeltä. Syyskuun lopulla paikalla ei ollut yhtään autoa.

Ps. Jos tunnistat noita kasveja, kerro niiden nimiä. Olivat ihan outoja minulle, enkä omista kasvikirjaa.

Ei kommentteja: