30.8.06

Eppu-repun aivotuksia

Asioita, jotka ovat itkettäneet ja naurattaneet opea ekaluokkalaisten kanssa:

1. Jouduin opettamaan, että vessan ovi on tapana sulkea perässä, kun mennään asioita toimittamaan. Pari kertaa lapsi tuli välitunnilta ja meni vessaan ovi sepposen selällään eteiseen, jossa muut riisuivat vaatteitaan, kirjaimellisesti vessan oviaukossakin.

2. Kaikki pitävät kynää kyllä oikein kädessä, mutta miten opetat, että käsivarsikin koskettaa pöytää, ei vain "käsiterä" ja kyynärpää?

3. Miten vaikeaa on voida muistaa, että käsi kertoo! On opittava viittaamaan ja odottamaan vuoroaan. Ei ole helponnäköistä se.

4. Tuntikeskustelu voi lähteä rönsyämään ihan minne tahansa, jos ope ei aseta rajoja.
- Millainen sää on tänään?
- Aurinko paistaa.
- Minä näin yhden pilvenkin.
- Eilen satoi vettä.
- Minä leikin keväällä vesisateessa purossa.
- Minä olin edellisviikolla uimassa.
- Meidän isä ei osaa uida.
jne. Vaikka ope-parka kysyi vaan vallitsevaa säätilaa!

5. Miten opetetaan lasta tekemään läksy, jos sanakin on uusi, eikä hän sitä opi ymmärtämään eikä kotona tueta koulutyössä?

6. Työrauha. Odotan sitä päivää, jona riittää sanoa kaksi kertaa tunnin aikana shh...

7. Ope voi joutua opettamaan lasta niistämään nenänsä.

8. Tiesitkö, että koulutuolin päällä voi tehdä kesken tunnin kuperkeikan?

Aina en ole tiennyt, itkeä vai nauraa. Olen siis sisälle nauranut, kun lapsi on ollut aivan tosissaan ja ihan hassu.

Ei kommentteja: